Fiets oppompen? Alles wat je moet weten!

jongen fiets band leeg

Lekke band? Fietsband leeg? Soms kan het erg lastig zijn met de verschillende soorten ventielen. Hieronder leggen we alles uit.

Wat is een fietsventiel?
Een fietsventiel wordt gebruikt om de luchtband van een fiets op te pompen en op spanning te houden. Het regelmatig oppompen voorkomt een zachte band, en het verkleint de kans op een lekke band. Een te hoge bandenspanning kan weer zorgen voor een klapband. Bij het oppompen van de fietsband moet je wel weten welke ventielen er zijn en hoe deze werken.

Er zijn drie soorten fietsventielen, en ze hebben alle drie verschillende benamingen. Vooral dit laatste is voor veel mensen verwarrend. Het is echter van belang dat het ventiel in het ventielgat van de velg past, en je de juiste fietspomp voor handen hebt.

Hollands ventiel:
Het Hollands ventiel is nog steeds het meest voorkomend ventiel. Vaak zie je deze ventielen op stadsfietsen. Je kunt dit ventiel ook kennen als: Klassiek ventiel, Dunlop ventiel of DU ventiel. Dit ventiel heeft als voordeel dat het eenvoudig is op te pompen, en mocht het nodig zijn er lucht uit te laten lopen. Bij dit ventiel hoef je alleen maar het ventieldopje te verwijderen, en de fietspomp op het ventiel aan te sluiten. U kunt voor dit type ventiel een fietspomp gebruiken die u op het ventiel klikt of een fietspomp die op de ventiel kan worden geschroefd.

Frans ventiel:
Een Frans ventiel wordt ook wel Presta ventiel, FV ventiel, Sclaverand of Race ventiel genoemd.
Dit ventiel wordt vaak gebruikt voor de sportieve (race) fietsen. Omdat dit ventiel dunner is dan andere ventielen ( 6mm in plaats van 8 mm) is deze vooral geschikt voor smalle sportvelgen. Het ventiel is ongeveer 4-5 gram lichter dan het auto- of dunlop ventiel. Deze kan over het algemeen meer druk hebben dan een Hollands ventiel, en zal bij het langs stil staan ook minder snel leeglopen.

Het nadeel van dit ventiel is dat deze niet met een normale fietspomp opgepompt kan worden, maar heb je een verloopnippel nodig. Veel mensen laten deze nippel gewoon op het ventiel zitten zodat je deze altijd bij de hand hebt. Wel moet je dit ventiel opendraaien voordat je hem kunt oppompen.

Pas bij dit ventiel wel op het pennetje dat aan de bovenkant uitsteekt. Dit is een dun fragiel pennetje en verbuigt makkelijk bij het aanbrengen en verwijderen van de fietspomp.

Auto ventiel:
Dit ventiel kun je ook kennen onder de naam Schrader of AV. Deze ventielen zie je vaak terug bij BMX, ATB of Mountainbikes. Dit ventiel is ook niet met een gewone fietspomp op te pompen, tenzij u hierbij een verloopnippel gebruikt. Dit ventiel heeft als voordeel dat deze ook voor auto’s worden gebruikt en daarom bij elke benzinepomp of garage ter wereld op gepompt kan worden.

Dit ventiel kunt u openen door een pennetje in het midden in te drukken, zo kunt u de band laten leeglopen. In een pompnippel zit een staafje om het pennetje tijdens het oppompen in te drukken.

Bekijk hieronder een video hoe je een fiets oppompt

bron: Youtube

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *